Als event manager op pad in mijn eigen stad Amersfoort
Op maandag 24 juni mocht ik met bijna zestig andere event managers mee met de locatietour in Amersfoort, georganiseerd door Linda Kerkhoven. Een interessant programma met een bezoek aan maar liefst tien locaties in mijn eigen stad Amersfoort. En wat was ik positief verrast door een aantal voor mij onbekende locaties zoals onder andere Boutique Hotel De Tabaksplant, wat een parel is dat! Het is dat je niet zo snel overnacht in je eigen stad maar anders wist ik het wel. En ook de Koffie Thee Bar Boeken, Bonen & Blaadjes was mij niet bekend. Dit café is net even anders met een uitgebreide boekencollectie en muziek uit een platenspeler.
Een en al gastvrijheid
Voormalig klooster en erfgoedlocatie De Mariënhof kende ik alleen maar van de buitenkant én natuurlijk als startpunt van de Koninklijke familie. Wat heeft dit prachtige pand veel te bieden: diverse ruimten allemaal met een heel eigen sfeer. In het klooster vind je ook BUUF in de Serre waar je terecht kunt voor een goede bak koffie met ambachtelijk zelfgebakken taart. Bij Wijnbar Zuster Margaux kun je genieten van heerlijke wereldse wijnen. Binnenkort ga ik daar zeker langs voor een high wine. Gastheer Maurice van Rossum noemt zichzelf ‘gastvrijheidsgek’ en dat is te merken ook. Wat zijn wij verwend met allerlei lekkere hapjes, drankjes. Ook was er een wijnproeverij onder leiding van vinoloog Eline Groenendijk waarbij we de hype van tegenwoordig konden proeven: non-alcoholische drank (wijn). Dank voor jullie gastvrijheid en natuurlijk ook dank aan de andere locaties: De Rijtuigenloods, Centraal Ketelhuis, Seats2meet Amersfoort, Flint (mét een leuke workshop Dabke Dance), De Observant, CG Venues, DLC Restaurant.
Kennissessie als inspiratie
Een extra reden om mij aan te melden voor deze tour was de kennissessie ‘Meer impact met jouw events?’ van Rutger Bremer van Momice. Hij benoemde ook dat evenementen worden ondergewaardeerd. Ik deel die mening en daar breng ik graag verandering in. Een evenement organiseren is niet zo moeilijk maar een succesvol evenement als gewenst resultaat vraagt wel om bepaalde vaardigheden van een event manager. Het regelen van een locatie en het vinden van een cateraar lukt iedereen wel maar het overbrengen van de juiste boodschap en het bereiken van de juiste doelgroep (zowel in- als extern) is een ander verhaal. Het evenement als onderdeel van de marketingcommunicatiemix draagt bij aan de juiste branding, merkbeleving én is het middel om de relatie met het netwerk op te bouwen of te onderhouden. En de relatie met het netwerk verdient naar mijn mening veel meer aandacht.Wat is de binding met jouw klanten? Is er al eerder gecommuniceerd met de doelgroep of wil je als bedrijf heel graag jouw boodschap overbrengen? We moeten bij de organisatie van events nog meer denken vanuit de klant. De Blueprint Events van Momice dwingt je voorafgaande aan het evenement goed na te denken over het waarom, de doelstelling en de doelgroep. En achteraf kun je meten hoe succesvol jouw evenement is geweest. Wat een mooie tool is dat!
Verrassende ontmoetingen
Daarnaast was de dag voor mij ook nog eens een dag vol verrassende ontmoetingen: een dochter van een oud-collega, iemand met net als ik een prachtige ring gemaakt door creatieveling Wouter de Heus en een oude bekende met wie ik graag samenwerk. Kortom: ik fietste met een grote glimlach en vol inspiratie naar huis.